fredag 6. mars 2009

Interiørfunderinger og kokende eddikvann

Nydelig vær og jeg skal bare jobbe litt før jeg reiser fra sola og til de mer mondene strøk. Frøpotter og småplanter skal klare seg medmindre assistentgartnerne trør til. Tar med meg vindusmålene sånn bare for sikkerhets skyld...

Så har jeg brukt litt tid på å lese meg gjennom et utall interiørblogger og nettbutikker og da lurer jeg på en ting; hvorfor er alt likt? Alle kjører fransk landstil, shabby chic og alt er hvitt og dukkestuete. Ikke for at det ikke er pent, men er det bare de som vil ha dette som blogger, maler og styrer? Mulig jeg ikke har funnet unntakene og selvfølgelig har dette noe med mote å gjøre, men allikevel. Hvor er gutta f.eks? De interiørbutikkene jeg liker er mannfolkdrevet og kjører helt andre stiler enn blonder og gipsfigurer. Akkja, her er bare å gjøre som man alltid har gjort og ånden kommer uansett snart til å forlate meg, håper bare jeg får sydd gardiner før det skjer.

En annen pussig ting er tips og kjerringråd. Leste at for å fikse gamle malekoster skulle man vaske dem i kokende eddikvann og deretter i grønnsåpevann. Hvem er det som pønsker ut sånt? Iallefall ikke de som selger kostene, ergo står noen hjemme og tester ut alt man lagerfører i kjøkkenskap. Forsåvidt greit, men hvor mange remedier står man og koker opp før man finner ut hva som virker? Jeg ville aldri ha funnet på å koke opp noe som helst. Antakelig noen med en smule kjemisk innsikt.
Konklusjonen blir uansett at dette er en fremmed og merkelig verden som jeg snart kommer til å forlate. Den er altfor arbeids- og kostnadskrevende for meg.

Nå må jeg bare sørge for at buskapen har mat nok så de ikke begynner å gnage på interiøret i mitt fravær.

6 kommentarer:

Mokki sa...

Det er de hvite damene som er i flertall i blogglandia :) Men det fins unntak - http://ellasinspiration.blogg.se/
http://maris-fargerike.blogspot.com/
http://makiato.blogspot.com/

er noen med litt mer farger :)

Mokki sa...

Søk opp apartment therapy også så får du litt annen inspirasjon :)

Unknown sa...

Jeg har tenkt på akkurat det samme som deg.
Men jeg har kommet til følgende teori:
Chabby chick-stilen, er ofte for mennesker med ikke AAAAlt for stor pengebok. Dvs det er gleden av å lage mange ting selv. Tenke igjennom det og skape noe eget.
Så har vi det med farger. Kjører du hvit og pastell, kan du ikke ta feil. Jeg synes det er dritlekkert, men det er også litt "feigt".
De som har slike hjem som bare er kjøpt rett ut av en desigbutikk tenker kanskje ikke så utrolig mye over det?
De som lager mye selv, og er kreative på den måte, liker kanskje også å dele det med andre, derfor blogge om det?

Mari sa...

Fine refleksjoner rundt eddikvann og annet skapinnhold hehe. Kanskje mangel på whitesprit er tingen?
For min del kunne jeg godt ha det litt lysere og mer duse farger i heimen, men min bedre helvdel er ikke enig. Derfor blir det en gylden middelveg med stue med magnolia vegger, lysegrønne lister og rød sofa og gardiner... Jeg har fått et snev av diktator nå og de gardinene skal hvertfall byttes ut... For å si det sånn er det ikke alt som en har lyst å blogge om ;)

potentilla sa...

Takk Mokki, der var litt annet, ja :)
Den bedre halvdel har kanskje et ord med i laget, kan levende forestille meg reaksjonen hvis han plutselig måtte vasse rundt i blondeduker...
Mine blåstripete nye tekstiler matcher uniformen hans perfekt, så han kan heretter ikke ta den av!
Dette må bare bli bra....

Helt enig i at det hvite er flott, men det må jo bli litt styr med unger/katter/hunder/menn/inkontinens/røyting undsoweiter i den hvite sofaen på det hvite gulvteppet på det hvite gulvet....
Skinn sier jeg, svart hjemme, brunt på hytta punktum

Nina i Paradiset sa...

Har du sjekket ut Karna da??
Hun er en 1'er i maritim stil!
Kjempeflink!!

PS jeg maler huset mitt hvitt nå! Hehe....
(men så har jeg ønsket meg hvitt hus siden jeg var 9 år, også da!)