Mer tinesnø og såplanene forvitrer under kapteinens kommando. Der er alltid en oppgave til mannskapet og nå får jeg svi for språkpirkingen.
M/S Havbris LMWI (Lima, Mike, Whisky, India) er i big trøbbel and in need of assistance. Her nytter det ikke med den nordnorske kortfattede varianten: Vardø radio, Vardø radio, æ søkk.
Dette er adskillig mer omfattende og tar sin tid: Maydaymaydaymayday, this is Havbrishavbrishavbris, Lima, Mike,Whisky, India, in position sixty degrees north og så alle andre posisjoner og så årsaken til distress callen og her er det bare elende, Havbris synker i force gale, med slagside to port og på toppen av det hele man overboard in position osv. and all ships are requested to keep sharp lookout (please acknowledge). Så svarer alle stakkars Havbris på samme måten og etter som jeg kan skjønne tar alle disse språklige manøvreringer så lang tid at Havbris uunngåelig vil gå over i skipshistorien.
Min oppgave i dette scenarioet er å finne riktige engelske maritime uttrykk (ikke helt kvalifisert). Beauforts vindskala har jeg imidlertid inne.
Glem ikke at den aeromobileVHF må være med når vi går i flåten.
Nå går jeg på frivakt, hvilket betyr verandamåking og tar for sikkerhets skyld med meg den omtalte VHF.
5 kommentarer:
Havbris havner hele tida i trøbbel. Har vært gjennom VHF-sertifikatet to ganger, først mitt eget og deretter med _min_ kaptein. Jeg skal aldri ombord i den derre Havbris, det er jo mayday og panpan hele tida.
Verandamåking her og. Tinesnø er oppskrytt!!! Og før verandaen var det spasertur med snøfresen......
Glem nå for all del ikke redningsvest når du skal ut..
Tror egentlig vi bør sende ut en generell advarsel vedr. Havbris.
Den er en skam for norsk sjøfart.
Unnskyld at jeg ler så tårene triller her:-))
Jeg er utstyrt med ganske så livlig fantasi, så her så jeg bare for meg noen veldig morsomme bilder.
Godt det ikke er alvor, bare prøve.
Fortsatt god helg!
Legg inn en kommentar