lørdag 17. januar 2009

Mer havari og litt frø

Hyttehelg og frilørdag omsider. Kapteinen er kommet hjem fra sitt nye virke og synes passasjerer er forholdsvis grei last med ett unntak; de spyr.....Både de to og firbente. Nå er han riktignok forskånet fra å grise ut uniformen med denslags, men allikevel. Sånn sett er fisk å foretrekke, fisken er generelt mer sjøsterk.
Til min store glede kom han hjem med 10 kg kongekrabbe, så igår kveld var det hytteselskap med krabbe, reker, rogn og champagne. Intet mindre... Og ennå har jeg fryseren full av krabbe og i tillegg en flott isoporkasse til plantebruk. Strålende.
Ble så inspirert at jeg tok fram frøboksen og sådde:

Onopordium achantium (spirte ikke ifjor)
Akeleie "green apples" (døde ifjor)
Carlina acaulis (husker ikke hva som skjedde med den ifjor, mulig den lever på mikrostadium))
Stachys byzantina
Carex grayi (forsvant i fjorårets prydgresskaos)
Thalictrum minus (avglemt ifjor)

Disse blir kasta ut. Nå leser jeg at Thalictrumen bør såes fersk, så jeg krysser fingre. Tar uansett med meg noen frø hjem også og prøver en innetest på dem i tillegg.
Blodbegrene ble pingler ifjor, men det var frø fra Primafrø. Har ennå noen av Randis frø, skal testså dem hjemme.
I tillegg presterte jeg å bestille fra Primafrø....(hvem var det som ikke skulle så..)

Lathyrus odoratus 'Salmon cream', Ærteblomst
Sedum pulchellum, Stenurt
Allium tuberosum, Kina-purløg
Artemisia absinthium, Malurt
Silybum marianum, Marietidsel
Lathyrus latifolius 'Red pearl', Flerårig Ærteblomst


Her ute i fjorden har det vært skikkelig uvær, men steinkanten holdt som man ser. Det var verre med brygga.....
Hull i en pontong av en eller annen grunn og nå er redningsaksjonen igang. Heldigvis forsikringssak. Overkommandoen beordret leteaksjon etter løsøre langs fjæra så Svartpus og jeg måtte rykke ut. Han snuste raskt opp blåser og kraftvaskkanner (hva skal man med hund???)



Naboens lille Arnepus har i tillegg slått seg ned og bedriver utstrakt halejakt på onklene. Slitsomt, svært slitsomt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nei hva skal en med hund når en har flinke puser:-)

Passasjerer som spyr er en tilvenningsprosess. Rikelig med spyposer er tingen:-)

Ha en flott helg der oppe i nord.

hajal. sa...

Det blæs kraftig her hos oss og, det vert meldt frå ein av mine arb. gjevarar at den nye og solide(!!) låvedøra hadde stormen teke i natt og gjort til skamme. Tjukke franske skruar vart dregne rett ut av treverket, der må det ha vore krefter ute å gått! Takplater og lausøyrer flagra omkring i nabolaget. Hos meg har alt klart seg bra heldigvis.
God helg !

fru Sandeggen sa...

Jaha, ja? Da er det kanskje like greit at jeg bestilte minusfrø, sånn for sikkerhets skyld;)
Carlinaen spirte hos meg, så om de overlever vinteren så har jeg backup her.

Anonym sa...

Thalictrum liker utezådd og svingende vær så det går nok helt fint.

potentilla sa...

Puseguttene er (stort sett) mors stolthet, ja. Det finnes noen minussider skal jeg innrømme...
Hunder og spyposer er, etter som jeg forstår, litt komplisert...

Bra jeg har backup, Pusepilde. Minusen har jo stått på lista lenge.Mener at jeg planta ut Carlina, men store ble de ikke..Kan drive fram en stooor mariatistel til deg ;)
Men da får du hente den selv...

Berit sa...

Kan tenke meg at fisken er mer sjøsterk, ja, hehe! Men han som er kaptein slipper vel i det minste å vaske vekk griseriet?

Berit sa...

Det ligger forresten en utmerkelse til deg i bloggen min. Overse den om du har fått den før!

fru Sandeggen sa...

Gresslinken:
http://www.hostas.com/grasses/articles/zone-4a-study.html

Og jammen var det ikke litt mere der også...

potentilla sa...

Tusen takk for utmerkelsen :)

Og det var en fin liten link, den må studeres nærmere....
Ser ut som grss og tistler fremdeles henger med ;)