mandag 4. juli 2011

Transportmidler i Finnmark

Hit skulle altså jeg, til Skjånes i Tana. Etter mye masing fra kapteinen nyttet det ikke lengre å skylde på hagerelatert virksomhet og det var bare å slenge seg med Widerøe. En opplevelse i seg selv. Avgangshallen til disse flyene befinner seg i underetasjen på Langnes (nytt for meg) og kan best beskrives som en korridor.
Man finner ikke fram sånn helt uten Widerøe som det het i reklamen. Flybytte må påregnes på ethvert mulig sted og man kan bare håpe på å lande innenfor fylkesgrensene.
Uansett - etterhvert befant jeg meg i Mehamn og der var det relativt kjølig. Ifølge oppdragsgiver skulle det være en buss tilstede. Det var det ikke. Ingen kunne opplyse om denne bussen og den oppslåtte ruteplan var fra 2009.
Etterhvert kommer bussen, en voldsom gul sak med en speidende sjåfør. Han hadde fått to (!) oppringninger fra båten og hadde bare med å gasse på så jeg rakk avgangen.
Ombord i denne farkosten var Anny (nytt bekjentskap) og jeg. Sjåføren tok oppdraget særdeles alvorlig og i en buss av det høye slaget uten støtdempere ble dette en opplevelse jeg ikke kommer til å savne med det første.
Smale, svingete veier fulle av sauer og tyske bobiler. Sjåføren guidet uavbrutt og jeg lukket øynene i ren skrekk fire ganger.
Høydepunktet kom da han pekte på et hus i fjæra og utbrøt: Se der, se på det. De har hage..Hva?? Sa jeg.
Begynte å lure på hva han hadde fått opplyst om passasjeren, men når sant skal sies var det ikke mange hager å se på veien. En, faktisk.Den så jeg.
Vi rakk båten med ett minutts margin og han var særdeles fornøyd. Anny hadde ikke sagt ett ord. Hun sa ikke noe da hun vakla ut av bussen heller.

Legg til bildetekst

3 kommentarer:

Elsa sa...

Høres ut som du har hatt en interesant tur. Beskrivelsen av veien kan nesten minne om smale og trange vestlandsveier. Her er det også sauer og bobilturister i hopetall:)

Anonym sa...

:D

Så du hagen? :P

potentilla sa...

Hagen passerte raskt revy og frodig kan man ikke påstå den var..Så hvite dupper, det er tydeligvis nasjonalhageblomsten her. Men fine er de.